54320022.jpg

_96کاردانی.jpg 

_96کارشناسی.jpg

_امام_حسن.jpg

emam_khamenee_453.jpg

_اد.jpg

132.jpg

_عمومی1.jpeg

 313131.jpg

نقش سوادرسانه‌ای درپیشبرداهداف انقلاب

.jpg

 

نقش سوادرسانه‌ای درپیشبرداهداف انقلاب اسلامی

دکترناصرفخاری، رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی در نخستین نشست تخصصی نقش سواد رسانه‌ای در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گفت: دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی با هدف تربیت مبلغین انقلاب اسلامی شروع به کار کرده است. درواقع گفتمان انقلاب اسلامی به معنای تحقق شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی است و در یک کلمه بخواهیم گفتمان را تبیین کنیم، تفسیر امروزی استقلال آزادی جمهوری اسلامی است.
 
وی ادامه داد: وقتی صحبت از هویت اسلامی انقلابی در حوزه فرهنگ به میان می‌آید دقیقا در ترجمه امروز فرهنگ، ذیل شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است.
 
رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی بیان داشت: سواد رسانه‌ای امروز به کمک ما آمده، تا بتوانیم یک مفهومی از مفاهیم انقلاب اسلامی را در جامعه جاری کنیم، لازمه اش این است که آن را تبدیل به گفتمان کنیم، یعنی به معنای یک مفهومی که فراگیر، مورد توجه و دغدغه افراد شود و مورد مطالبه همه قرار گیرد؛ که به این مهم گفتمان می‌گویند.
 
دکتر فخاری اضافه کرد: گفتمان لازم است که شکل بگیرد تا مفاهیم انقلاب اسلامی عملیاتی بشود از این رو دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی یکی از آن مفاهیمی که برای انجام این مهم در دستور کار قرار داده، بحث سواد رسانه‌ای است. چراکه ما به کمک رسانه نیازمندیم، یعنی گفتمان سازی، یکی از مهمترین ابزارهایش رسانه است؛ که افرادی که دغدغه انقلاب اسلامی دارند با ابزار رسانه‌ای آن را دنبال کنند بنابراین لازمه اش سواد رسانه‌ای است.
 
وی گفت: سواد رسانه‌ای دارای دو جنبه سلبی وایجابی است یعنی ما هم بازدارنده باشیم از تهاجم فرهنگی سیاسی و اجتماعی که برای ما دارد اتفاق می‌افتد، و هم از این ابزاربتوانیم استفاده کنیم و گفتمان انقلاب اسلامی را در دنیا گسترش دهیم، اما طبیعتا دشمن هم برنامه دارد یعنی ابزار رسانه در خدمت همه قرار گرفته تا اون دهکده جهانی که مک لوهان مطرح کرده اتفاق بیفتد. یعنی مرزهای جغرافیایی موضوعیت ندارد بلکه با ابزار رسانه مرزهای جغرافیایی درنوردیده شده و درون منازل همه ما آمده است بنابراین ما می‌توانیم از این ابزار ضمن اینکه از بازدارندگی اش استفاده می‌کنیم از موضوع تهاجمی هم بهره ببریم. یعنی بتوانیم از ابزار رسانه و با استفاده از سواد رسانه مفاهیم انقلاب اسلامی رو منتقل کنیم.
 
رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی علمی کاربردی افزود: یک مدل مفهومی وجود دارد که رهبر معظم انقلاب در اداره کشور از آن استفاده می‌کند اولا ایشان معتقدند که مشروعیت نظام و مشروعیت جایگاه ولایت فقیه رای مردم است لذا لازمه اش این است که مردم و جامعه به این بلوغ برسند که تحت نظر، ولی فقیه این اداره امکان پذیر است، راهش گفتمان سازی است و مقام معظم رهبری همین مسیر را دنبال می‌کنند؛ که این مدل مفهومی چهار بخش دارد: از مفهوم سازی شروع می‌شود و بعد واژه سازی، گفتمان سازی و نهاد سازی. این چهار بخش با هم در تعامل هستند.
 
فخاری تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرموده اند که قرارگاه اقتصاد مقاومتی ایجاد کنیم، یعنی یک نهاد انقلابی ایجاد بشود تا بتواند اقتصاد مقاومتی را پیاده بکند و حالا یک حرکت رفت و برگشتی بین این‌ها اتفاق می‌افتد، یعنی بین مفهوم سازی، واژه سازی، گفتمان سازی و نهاد سازی، اگر حرکت رفت و برگشتی بین این چهار جزء مدل مفهومی که رهبر معظم انقلاب در اداره کشور به خرج میدهند و به کار گرفته اند اتفاق بیفتد میگویند خود به خود این عملیاتی اجرا میشود و اگر یک مفهومی در کشور تبدیل به گفتمان نشود قابلیت اجرا پیدا نمیکند.
 
وی ادامه داد: مردم اقتصاد مقاومتی، عزت اسلامی، اصلاح سبک زندگی را خودشان باید درک کنند این‌ها ترجمه‌های امروزی گفتمان اصلی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است.
فخاری گفت: باید از ابزار رسانه‌ای که امروز در اختیار ما است به جای اینکه در مقابل آن منفعل باشیم از این ابزار استفاده کنیم و پیام انقلاب اسلامی را منتقل کنیم. این ابزاری است که باید در اختیار ما باشد. یعنی بدانیم که این سواد رسانه‌ای که یونسکو و دیگران برای ما تعریف کرده اند که فقط ما مراقب باشیم که رژیم مصرف ما چگونه باشد و چه استفاده هایی از این مفاهیم کنیم. ما میگوییم در گفتمان انقلاب اسلامی یک حرف بالاتری داریم، از این رو سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند تا بتوانیم پیام انقلاب اسلامی را منتقل کنیم.
وی اضافه کرد: ما در دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی، سعی در تبیین این واژه‌ها در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی داریم و اخیرا با طراحی رشته سواد رسانه ای، در واقع آن را در بستر رسانه سوار می‌کنیم و پیام اش را در دنیا مخابره خواهیم کرد.

 

طراحی و اجرا: گروه شرکت های سماسامانه (فناوران اطلاعات وانا  www.vana.ir)